Googles rankingfaktorer

I denna artikel går vi igenom de fem viktigaste rankingfaktorerna inom SEO under 2021 och hur du ska optimera din hemsida för att ranka högre på Google. 

SEO-Rankingfaktorer

Googles rankingfaktorer 2021

2021s viktigaste rankingfaktorer inom SEO är:

  1. Sidladdningshastighet (inklusive mobil sidladdningshastighet)
  2. Mobilvänlighet
  3. Länkar
  4. Publicering av högkvalitativt innehål
  5. Skapa en säker webbplats (HTTPS)

1. Sidladdningshastighet (inklusive mobil sidladdningshastighet)

Sidladdningshastighet är en av de viktigaste SEO-rankingfaktorerna. Detta beror på att sökmotorer vill ge sina användare den bästa användarupplevelsen vilket de gör genom att ranka sidor med snabb sidladdningshastighet högt.

Sidladdningshastighet handlar om tiden det tar för din webbsida att laddas från att en användare klickar på din sida. Det finns många olika faktorer som påverkar sidladdningshastigheten och i allmänhet gäller att ju snabbare webbplatsen laddas, desto högre kan den rankas hos sökmotorer.

Google betraktar sidor som laddas på mindre än tre sekunder som tillräckligt snabba för sina besökare. Dock varierar detta beroende på webbplatsens syfte och vilken typ av besökare den lockar. Exempelvis uppmuntras e-handelswebbplatser att erbjuda en snabbare sidladdningshastighet.

En av de största orsakerna till långsam sidladdningshastighet är okomprimerade bilder eller att webbplatsen har många stora och komplexa media typer. Ibland kan det vara svårt att plocka bort dessa filer men för att undvika att filerna laddas på din sida kan du exempelvis bädda in videos och streama den från exempelvis YouTube eller Vimeo. Då belastar inte videon din hemsidas sidladdningshastighet lika mycket som om du skulle laddat upp videon själv.

Ett annat tips är att komprimera dina bilder innan de laddas upp, vissa CMS system optimerar bilder automatiskt för webben men för andra måste du komprimera dem själv. Det finns mängder av bildkomprimeringsprogram på internet, jag föredrar tinypng.com eftersom det är smidigt att använda.

Vill du testa hur snabb din hemsida är kan du använda dig av SEO-verktyget: Google PageSpeed Insights. Verktyget ger din sida ett betyg mellan 0 och 100 där 100 innebär fullt optimerad och 0 innebär ej optimerad alls. Verktyget ger även konkreta förslag på hur du kan förbättra din webbplats för att få ett högre poäng. Vill du veta mer om PageSpeed Insights kan du läsa mer om SEO-verktyg här.

2. Mobilvänlighet

En annan viktig SEO-rankingfaktor är mobilvänlighet. Vi svenskar surfar allt mer från mobila enheter och allt mindre från datorer. Detta är inte bara en trend i Sverige utan i hela världen ökar mobilanvändandet. På grund av detta rankar sökmotorerna sidor som är optimerade för mobila webbplatser högre än webbplatser som endast är anpassade för datorer.

Detta ställer allt högre krav på dig att du anpassar din webbsida för både webben och mobila enheter. Ett sätt att lösa detta är genom att bygga en hemsida med responsiv design. Enligt Google är en webbplats med responsiv design är det rekommenderade formatet. För att ta reda på hur din enhet ser ut på olika enheter och med olika upplösningar kan du använda dig av https://ready.mobi/  

Här är några saker att tänka på när det gäller mobil användarvänlighet:

      • Anpassas din webbplats automatiskt till användarens enhet?
      • Används stor text och tydligt typsnitt så texten blir läsbar även på mindre skärmar?
      • Är det lätt att navigera på sidan, finns det tydliga menyer och knappar?
      • Syns det väsentliga innehållet eller döljs det av irriterande annonser?

3. Länkar

Sökmotorer använder inkommande länkar som en av de mest inflytelserika SEO-rankingfaktorerna. För att förstå varför länkbygge är så viktigt måste vi gå tillbaka till tiden då Yahoo och Altavista var de största sökmotorerna. Dessa sökmotorer baserade endast deras sökresultat på webbsidornas innehåll. När Google kom in på marknaden förändrads spelet. Istället för att endast avgöra en sidas relevans utifrån dess innehåll tog Google också hänsyn till hur många webbsidor som länkade till sidan. Detta var det vinnande konceptet nu nästan 20 år senare använder Google fortfarande länkar som det bästa sättet att bestämma kvaliteten på en webbsida.

4. Publicering av högkvalitativt innehåll

Webbsidors innehåll är en faktor som Google anger som en av de tre viktigaste när det kommer till att ranka högt hos sökmotorn. Definitionen av högkvalitativt innehåll skiljer sig åt mellan olika branscher men syftet är desamma oberoende av bransch. Syftet med publicering av högkvalitativt innehåll är att skapa innehåll som förlänger besökarnas tid på sidan, ger lägre avvisningsfrekvens samt får besökarna att komma tillbaka. Nedan ser du ett antal exempel på mål som högkvalitativ innehåll kan uppnå:

      • Öka varumärkeskännedomen.
      • Ranka högt på Google.
      • Öka klickfrekvensen.
      • Generera kundförfrågningar.
      • Öka engagemanget på sociala medier.

Bloggar och guider är innehåll som användare och även sökmotorer vill ha. Det är viktigt att innehållet du publicerar inte bara är välskrivet utan även SEO-optimerat. Detta är vad Google är ute efter:

      • Skapa främst innehållet för användare, inte för sökmotorer.
      • Undvik trick som lurar sökmotorerna och får dig att ranka högre, detta kommer straffa dig i längden.
      • Gör webbplatsen unik, ge värde och engagera besökarna.
      • Skilj dig från mängden genom att skapa unikt innehåll som skiljer dig från andra inom din bransch.

5. Skapa en säker webbplats (HTTPS)

2014 var första gången som Google angav att de tittar på om en sida använder sig av HTTPS eller ej när de rankar en sida. Sedan dess har de i sin egen webbläsare Chrome som ca 40% av Sveriges befolkning använder börjat flagga sidor som inte är säkra. Detta gör de genom att ange ”Inte säker” bredvid URL-fältet. Detta ökar sannolikheten att besökarna lämnar sidan vilket leder till att sökmotorer rankar sidan lägre.

HTTP står för HyperText Transfer Protocol vilket en process där information överförs från en webbplats till en besökarens webbläsare. HTTPS är den säkra versionen av det här protokollet och detta tittar sökmotorer på när de indexerar din sida eftersom att de i första hand vill visa sidor som är säkra för sina användare. Är din webbsida inte säker behöver du ett SSL-certifikat.

SEO rankingfaktorer

Ladda ner gratis 

Ladda ner svenska SEO-guiden gratis och lär dig SEO på svenska. Guiden lämpar sig bra för både nybörjare och experter. 

Om författaren

Tjena, Jacob här! 👋 

Jag är en 26årig student som läser en master i IT & Management på Linköpings Universitet. Jag har arbetat med SEO under flera år, inte bara som student, utan som studentkonsult på Gozinto och affärsutvecklare på Evenses.

2018 skapade jag SEOpedia.se då jag ansåg att det saknades en tillförlitlig icke kommersiell hemsida som skrev om SEO på svenska. Jag bestämde därför att allt innehåll ska vara GRATIS och UTAN ANNONSER.🙌

Sugen på att hjälpa mig att driva SEOpedia-projektet vidare? ❤️ Här kommer ett antal sätt som DU kan hjälpa mig:

  • Hitta du något spännande? Dela då innehållet med kollegor, vänner och familj via sociala medier.
  • Driver du en egen hemsida? Länka då till min hemsida.
  • Håller du inte med? Kommentera då och diskutera med mig och andra besökare.
Jacob Rhan

Grundare, SEOpedia.se

Pin It on Pinterest

Share This

Gillar du vad du läser?

Dela isåfall sidan med kollegor, vänner och familj via sociala medier.