Gratis sökordsanalys

I denna artikel går vi igenom vad en sökordsanalys är samt varför du bör genomföra en sökordsanalys. Slutligen går vi genom 5 enkla steg för att genomföra en gratis sökordsanalys.

Vad är en sökordsanalys?

Sökordsanalys som på engelska kallas Keyword Research är en SEO-teknik som används för att hitta de nyckelord och sökfraser som sökmotorers användare använder för att hitta din webbsidas innehåll. I en sökordsanalys söker man efter alternativa söktermer eller snarlika ämnen som är relaterade till de primära söktermerna. Genom att genomföra sökordsanalys får du en bättre förståelse för hur hög efterfrågan är för dina utvalda nyckelord samt hur konkurrensen ser ut. Resultaten från sökordsanalysen är viktiga för din SEO-strategi och användas för att sökmotoroptimera webbplatsens innehåll. Genom att analysera vilka sökord dina potentiella besökare skriver in i sökrutan kommer du inte bara kunna sökoptimera din webbplats utan även lära dig mer om dina kunder. SEO handlar trots allt inte om att få fler besökare till din webbplats utan att attrahera rätt sorts besökare.

Hur genomför du en gratis sökordsanalys?

En sökordsanalys kan göras i följande fem steg:

  • Steg 1: Välj ut dina huvudämnen.
  • Steg 2: Skapa en lista över relaterade sökord till varje ämne
  • Steg 3: Hitta relaterade söktermer
  • Steg 4: använd Googles Sökordsplanerare (Google Keyword Planner) för att rensa ut onödiga nyckelord.
  • Steg 5: Ta reda på hur dina konkurrenter rankar på dessa sökord.

Steg 1: Välj ut dina huvudämnen

Det första steget i din sökordsanalys är att skapa en lista över ämnen som är relevanta för din webbplats.

Mina tips när du väljer ämne:

      • Välj ett ämne som du redan vet mycket om – då slipper du lägga tid på att läsa in dig på ämnet.
      • Välj ett spännande ämne som du och dina medarbetare tycker är roligt att skriva om – det är enklare att skriva om något som man tycker är roligt.
      • Välj ett ämnen som få redan skrivit om – då får du lägre konkurrens vilket gör det lättare att ranka högt. Kom dock ihåg att det måste finnas en efterfrågan hos din målgrupp.

När jag genomförde min sökordsanalys valde jag bland annat dess ämnen till min SEO-guide: ”Sökordsanalys”, ”Länkbygge” och ”SEO-Strategi”. Dina ämnen kan exempelvis vara relaterade till en produktserie eller ett bloggämne du vill skriva om. Det är viktigt att dina ämnen inte blir för specifika i detta steg, specificering kommer i nästa steg.

Steg 2: Skapa en lista över relaterade sökord till varje ämne

Det andra steget i en sökordsanalys är att skapa en lista över sökord som är relaterade till de ämnen du kommit fram till i steg 1

Först och främst bör du försöka sätta dig in i dina kunders situation och försökta identifiera deras smärtpunkt! Vad letar dina kunder egentligen efter och hur du kan tillfredsställa deras behov?

Något som många ofta glömmer bort är att prata med sina kunder. Att fråga dem vad de skulle skrivit in på Google när de söker dina produkter eller tjänster kan ge mycket värdefull information. Ta även hjälp av familj och vänner, fråga vad de skulle söka på när de är ute efter dina produkter och tjänster. Deras sökord kommer förmodligen att skilja sig väldigt mycket från de branschtermer som du använder. Med listan i din hand är det dags att gå vidare till nästa steg.

Steg 3: Hitta relaterade söktermer

Det tredje steget i din sökordsanalys är att utöka din lista genom att lägga till relaterade söktermer

En metod som du kan använda dig av för att hitta relaterade söktermer är att gå in på Google och skriva in det sökord du vill hitta relaterade söktermer till. Bläddrar sedan längs ner i sökresultatet tills du kommer till rubriken ”Sökningar relaterade till”. Här hittar du relaterade sökord som du kan lägga till i din lista. Upprepa denna procedur för alla dina sökord.

Du kan även ta hjälp av Googles Sökordsplanerare (Google Keyword Planner) för att hitta relaterade söktermer. Använd funktionen ”Hitta nya sökord” för att få förslag på sökfraser och sökord som är relaterade till dina sökord. SEMrush erbjuder en liknande tjänst som heter SEMrush keywords research.

Steg 4: Rensa ut onödiga nyckelord

Det fjärde steget i analysen är att använda Googles Sökordsplanerare (Google Keyword Planner) för att rensa ut onödiga nyckelord

Detta gör du genom att ta fram statistik på hur stor efterfrågan och månatliga sökningarna är för varje sökord. Det finns många olika SEO-verktyg för att ta reda på stor sökvolymen för dina nyckelord är men jag föredrar att använda mig av Googles Sökordsplanerare (Google Keyword Planner). Med hjälp av Googles Sökordsplanerare (Google Keyword Planner) kan du få ut statistik på hur stor sökvolymen är för alla dina sökord i din lista samt hur hög konkurrensen är. Rensa sedan ut de nyckelord som har låg eller ingen sökvolym.

Steg 5: Ta reda på hur dina konkurrenter rankar på dessa sökord

Det femte steget i sökordsanalysen är att undersöka hur konkurrenterna presterar på dessa sökord

Nu har du fått fram en lista på relevanta sökord och även rensat bort de sökord som inte har tillräcklig sökvolym. Nästa steg är att identifiera hur dina konkurrenter rankar på sökorden i din lista, detta ger dig uppfattningen om hur hård konkurrensen för varje sökord är samt vilka sökord som du behöver fokusera mest på. Tänk dock på att bra för att dina konkurrenter anser att ett nyckelord är viktigt betyder det inte att du också måste ranka på det. Utgå från din SEO-strategi och fokusera på de nyckelord som är mest relevanta för din verksamhet.

Visar det sig att någon av dina konkurrenter rankar högt på nyckelorden på din lista kan det vara bra att lägga ner extra kraft på att förbättra rankningspositionen på dessa sökord. Dock ska du inte strunta i de sökord som dina konkurrenter väljer att ignorera, dessa sökord kan nämligen erbjuda ett perfekt tillfälle för dig att ta markandsandelar genom att skapa en hög rankning på dessa sökord.

Varför är sökordsanalys viktigt?

Sökordsanalys är viktigt eftersom det ger dig information hur dina kunder söker på internet. Om din webbsidas innehåll inte grundar sig på sökordsanalys finns risken att du och dina kunder använder olika sökord för att beskriva dina produkter och tjänster. Risken finns att du använder branschtermer som för dig är helt självklara men som en potentiell kund aldrig skulle använt när de söker efter innehållet på din webbplats. Genom att genomföra en sökordsanalys får du reda på hur dina kunder använder sökmotorer. Därmed kan du minska risken att potentiella kunder inte hittar din webbplats på grund av att din webbplats innehåll inte matchar de sökorden som dina kunder använder. Genom att genomföra sökordsanalys säkerställer att du använder samma ord som din målgrupp.

Sökordsanalys

Ladda ner gratis 

Ladda ner svenska SEO-guiden gratis och lär dig SEO på svenska. Guiden lämpar sig bra för både nybörjare och experter. 

Om författaren

Tjena, Jacob här! 👋 

Jag är en 26årig student som läser en master i IT & Management på Linköpings Universitet. Jag har arbetat med SEO under flera år, inte bara som student, utan som studentkonsult på Gozinto och affärsutvecklare på Evenses.

2018 skapade jag SEOpedia.se då jag ansåg att det saknades en tillförlitlig icke kommersiell hemsida som skrev om SEO på svenska. Jag bestämde därför att allt innehåll ska vara GRATIS och UTAN ANNONSER.🙌

Sugen på att hjälpa mig att driva SEOpedia-projektet vidare? ❤️ Här kommer ett antal sätt som DU kan hjälpa mig:

  • Hitta du något spännande? Dela då innehållet med kollegor, vänner och familj via sociala medier.
  • Driver du en egen hemsida? Länka då till min hemsida.
  • Håller du inte med? Kommentera då och diskutera med mig och andra besökare.
Jacob Rhan

Grundare, SEOpedia.se

Pin It on Pinterest

Share This

Gillar du vad du läser?

Dela isåfall sidan med kollegor, vänner och familj via sociala medier.