11 gratis SEO-verktyg 

I denna artikel går vi igenom 11 gratis SEO-verktyg till din SEO-strategi.

Ahrefs’ Backlink Checker

Ahrefs’ Backlink Checker är ett gratis SEO-verktyg som kan användas för få information om en webbplats domain authority, antal ingående länkar och antal refererande domäner. Att regelbundet hålla koll på dina och dina konkurreters ingående länkar bör ingå i din SEO-strategi. Gratisversionen ger dig tillgång till hundra refererande länkar och vill du få tillgång till fler krävs det att du uppgraderar till betalversionen.

Check My Links

Check My Links är ett gratis SEO-verktyg som är bra för dig som har en webbsida med massor av länkar. Verktyget gör det nämligen möjligt för dig att kontrollera om alla länkar på hemsidan fungerar som de ska. Check My Links söker snabbt igenom din hemsida efter brutna länkar alltså länkar som inte leder någon stans.

Similarweb

SimilarWeb.com tillhandahåller ett analysverktyg där du kan hitta gratis information om dina konkurrenters webbplats. SEO-verktyget erbjuder information om konkurreternas sökvolym, deras hänvisande webbplatser samt kanaler. Du kan även ta del av mer kännslig information om dina konkurrenter som: genomsnittlig tid på sidan, antal sidor per besök och avisningsfrekvens. Möjligheten finns även att uppgradera kontot och då ta del av ännu mer information.

Ubersuggest

Ubersuggest är ett gratis sökordsanalysverktyg som erbjuds av neilpatel.com. SEO-verktyget kan användas för att få fram relaterade nyckelord. När du skriver in ett nyckelord i sökfältet ger Ubersuggest dig flera hundratals nyckelord som är relaterade till ditt. Verktyget baserar sina nyckelord på Googles ”Sökningar relaterade till”. Verktyget är gratis och ger dig långa och korta nyckelord. Verktyget visar också nyckelordets sökvolym, CPC, konkurrens och trender.

Googles Sökordsplanerare

Googles Sökordsplanerare är det enda officiella verktyget där du kan få tillgång till Googles sökordsdata. Googles Sökordsplanerare har två nyttiga SEO-funktioner inbyggda:

  • Hitta nya sökord
  • Få information om sökvolymer och prognoser

Hitta nya sökord

I ”Hitta nya sökord” funktionen kan du skriva in dina nyckelord och få förslag på sökfraser och sökord som är relaterade till dina sökord. Googles Sökordsplanerare är väldigt användbart i sökordsanalysens 3e steg.

Få information om sökvolymer och prognoser

Med funktionen ”Få information om sökvolymer och prognoser” kan du få tillgång till Googles officiella statiskt för sökvolym och konkurrens på dina valda sökord. Möjligheten finns att analysera många nyckelord samtidigt för att spara tid. Googles Sökordsplanerare är ursprungligen skapad i syfte att ge Googles annonsörer information om nyckelords sökvolym, konkurrens och prognoser på dessa. Därför kan det vara bra att veta att om man inte spenderar pengar på Google Ads visas sökvolymen som ett interval. Alltså ett nyckelord med en sökvolym på 80 sökningar per månad kommer exempelvis att skrivas ut inom intervallet 10-100 sökningar per månad.

Answer the public

Answer the public är ett gratis SEO-verktyg som du kan använda vid sökordsanalys. Verktyget använder sig av relaterade sökningar hos olika sökmotorer för att få fram frågor och nyckelord som är relaterade till din ditt nyckelord. Answer the public ger dig som markandsförare värdefulla insikter om vad dina potentiella besökare söker efter när de är intresserade av ditt nyckelord. All denna information presenteras på ett visuellt sätt och är lätt att ladda ner. Du kan dock inte få fram sökvolymen i Answer the public så därför rekommenderar jag att du använder Googles sökordsplanerare parallellt.

Portent.com

Portent.com erbjuder ett gratis SEO-verktyg som gör det möjligt att förhandsgranska hur din sida kommer visas på sökmotorers resultatsidor. Verktyget är användbart vid sökmotoroptimering av webbsidetitlar, URLs och metabeskrivningar. SEO-verktyget kan användas för att maximera klickfrekvensen (CTR) för organisk eller betald söktrafik i sökmotorer. Du kan själv ange valfri titel, meta beskrivning och URL för förhandsgranskning.

Google Trends

Google Trends är ett gratis SEO-verktyg som tillhandahålls av Google. SEO-verktyget användas för att analysera populariteten hos olika nyckelord och hur dessa varierar över tid. Google Trends erbjuder även möjligheten att analysera olika nyckelord utifrån populariteten i specifika regioner eller orter. Google Trends ger dig även relaterade ämnen och nycklord som under den senaste tiden ökat i popularitet. Informationen presenteras i grafer där du kan jämföra sökvolymen för olika frågor över tid.

Genom att använda SEO-verktyget Google Trends kommer du som onlinemarkandsförare få bättre underlag när du tar beslut om vilket innehåll som du bör fokusera på att skapa och publicera på din webbplats. Lyckas du förutsäga branschens framtida trender har du en stor fördel mot dina konkurrenter. Det sparar även tid och pengar då du slipper investera i att ranka på nyckelord vars sökvolym har en nedåtgående trend.

Woorank

WooRank är ett lättanvänt digitalt marknadsföringsverktyg som används för att övervaka din webbplatsprestanda. WooRank har ett antal gratisfunktioner som kan användas för att analysera din webbplats utifrån Googles rankingfaktorer. Verktyget analyserar webbplatsens tekniska faktorer samt on-page & off-page faktorerna.

Googles mobilvänlighetstest

Googles mobilvänlighetstest är ett gratis test som erbjuds av Google. Testet används för att avgöra hur lätt det är för besökare att använda din webbplats från en mobil enhet. Mobilvänlighet är en rankningsfaktor som sökmotorer värderar högt och därför är det viktigt att du mobilanpassar din webbplats. Testet ger dig ett resultat och även konkreta åtgärder som du kan vidta för att förbättra sidan. Detta SEO-verktyg kan även användas för att undersöka hur väl dina konkurrenter har anpassat sin webbsida.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights är ett gratis SEO-verktyg som du kan använda för att testa hastigheten på en webbsida. Verktyget ger dig även förslag hur webbsidan kan optimeras för att göra webbsidan snabbare. Webbplatsen får ett resultat på en skala från 1 till 100 och en rapport där du hittar idéer och förslag på förbättringar som kan genomföras för att optimera sidladdningshastigheten. Dessa förbättringar är uppdelade utifrån hur stor påverkan de har på webbsidans laddningshastighet.

Ladda ner gratis 

Ladda ner svenska SEO-guiden gratis och lär dig SEO på svenska. Guiden lämpar sig bra för både nybörjare och experter. 

Om författaren

Tjena, Jacob här! 👋 

Jag är en 26årig student som läser en master i IT & Management på Linköpings Universitet. Jag har arbetat med SEO under flera år, inte bara som student, utan som studentkonsult på Gozinto och affärsutvecklare på Evenses.

2018 skapade jag SEOpedia.se då jag ansåg att det saknades en tillförlitlig icke kommersiell hemsida som skrev om SEO på svenska. Jag bestämde därför att allt innehåll ska vara GRATIS och UTAN ANNONSER.🙌

Sugen på att hjälpa mig att driva SEOpedia-projektet vidare? ❤️ Här kommer ett antal sätt som DU kan hjälpa mig:

  • Hitta du något spännande? Dela då innehållet med kollegor, vänner och familj via sociala medier.
  • Driver du en egen hemsida? Länka då till min hemsida.
  • Håller du inte med? Kommentera då och diskutera med mig och andra besökare.
Jacob Rhan

Grundare, SEOpedia.se

Pin It on Pinterest

Share This

Gillar du vad du läser?

Dela isåfall sidan med kollegor, vänner och familj via sociala medier.