SEO nyckeltal

I denna artikel går vi igenom vad ett SEO-nyckeltal är och vilka som är de 5 viktigaste SEO-nyckeltalen.

Vad är ett SEO-nyckeltal?

Ett SEO-nyckeltal är ett mätbart värde som visar hur effektiv en webbplats är. Alla webbsidor har unika mål och vilka SEO-nyckeltal som just din webbsida bör mäta beror på vilken verksamhet din webbsida är inriktad mot. Det är viktigt att välja ut SEO-nyckeltal som är relevanta för din SEO-strategi. Genom att mäta relevanta SEO-nyckeltal får du en översikt hur din webbplats utvecklas och vilken effekt dina åtgärder har.

    5 viktigaste SEO-nyckeltal

    De fem viktigaste SEO-nyckeltalen är:

    • Sidladdningshastighet
    • Avvisningsfrekvens
    • Konverteringsgrad
    • Nyckelords rankning
    • Antal besökare från organisk trafik
    $

    Sidladdningshastighet

    Sidladdningshastigheten är en av de viktigaste SEO-faktorerna. Detta beror på att sökmotorer vill ge sina användare en förstaklassig användarupplevelse genom att erbjuda sidor med kort sidladdningshastighet. Om din webbplats har lång sidladdningshastighet är det också mindre troligt att dina besökare väljer att utforska webbplatsen djupare eftersom att de inte orkar vänta på att sidorna laddas.

    Beroende på vilka besökare du attraherar kommer detta SEO-nyckeltal att variera. Det är dock bra att veta att majoriteten av användarna förmodligen kommer överge din sida om sidladdningshastigheten är längre än 5 sekunder. Sidladdningshastighet är därför ett väldigt kritisk SEO-nyckeltal och du bör därför bevaka detta. Om du inte redan vet din sidladdningshastighet kan du använda SEO-verktyget Google PageSpeed.

    Q

    Avvisningsfrekvens

    Avvisningsfrekvens är ett väldigt viktig SEO-nyckeltal. Avvisningsfrekvens ger dig ett mått på hur många av dina besökare som lämnar sidan efter att endast visat en sida. Vill du minska en sidas avvisningsfrekvens bör du först titta på vilken information du skrivit i sidtiteln och metabeskrivningen. Sidtiteln och metabeskrivningen är det första som en sökmotoranvändare ser på  sökmotorns resultatsida. Om du i sidtiteln och metabeskrivningen ger falska förhoppningar som innehållet på sidan inte motsvarar kommer detta leda till missnöjda besökarna som lämnar din sida direkt.

    Genom att mäta SEO-nyckeltalet avvisningsfrekvens kommer du få större förståelse för hur dina besökare upplever förstaintrycket av webbplatsen, designen, innehåll samt hur bra sidan är på att locka och engagera besökarna. Du kan använda dig av Google Analytics för att mäta detta nyckeltal. Övervaka detta SEO-nyckeltal och SEO-optimera de sidor som presterar dåligt.

    Konverteringsfrekvens

    Oavsett om du driver din webbsida med vinstsyfte eller ej bör konverteringar vara ett självklart mål. En konvertering behöver inte innebära att du får intäkter utan så fort en besökare uppfyller ett mål som du ställt upp räknas det som en konvertering. Se exempel på konverteringar här.

    Även fast du har 10 000 besökare per dag har detta ingen betydelse om du inte lyckas få besökarna att konvertera. Därför är det väldigt viktigt att du även mäter konverteringsfrekvens som ett SEO-nyckeltal. SEO-nyckeltalet konverteringsfrekvens räknas ut genom att ta antal konverteringar som en webbplats genererar och dela det med antal besökare.

    Om du vill förbättra din konverteringsfrekvens kan det vara smart att först jämföra olika dimensioner. Exempelvis skulle du kunna jämföra dimensionen ”typ av enhet” för att ta reda på om det är på mobil, dator eller tablet som har högst konverteringsfrekvens. Om resultatet visar att dina mobila besökare har en väldigt låg konverteringsfrekvens bör du satsa på att optimera ditt innehåll till mobila användare. Ett annat exempel är att titta på dimensionen kön. Konverterar män bättre än kvinnor? Isåfall bör du titta över om ditt innehåll behöver anpassa så kvinnors konverteringsgrad ökar.

    Nyckelordsrankning

    Din nyckelordsrankning hos sökmotorer ett av de viktigaste SEO-nyckeltalen för att mäta framgång inom SEO. Genom att bevaka dina mest värdefulla nyckelords rankning får du insikter om du tappat eller förbättrat din position samt hur dina konkurrenter rankar på dessa nyckelord. (vill du veta hur du får fram de mest värdefulla nyckelorden bör du läsa denna artikel). SEMRush eller SE Ranking erbjuder verktyg som övervakar din rankningsposition hos olika sökmotorer.

    Det är värt att nämna att SEO-nyckeltal ofta har hög volatilitet och trots att din ranking kan förändras trots att du inte gör några ändringar på din webbsida. Detta är helt normalt och beror på att sökmotorernas algoritmer ständigt förändras och uppdateras. Ser du en plötslige nedgång i din ranking på ett nyckelord bör du därför inte vidta några drastiska åtgärder om du inte vet att det finns en konkret anledning. I det långa loppet är det dock viktigt att du ser ökning av din ranking.

      Antal besökare från organisk trafik

      Organisk trafik består av besökare som kommer till din webbplats genom organiska sökningar och inte från betala annonser. Detta SEO-nyckeltal speglar din SEO-framgång väldigt bra eftersom det visar hur väl dina sidor är sökmotoroptimerade. Ju bättre du optimerar desto större är chansen att sökmotorer rankar din webbsida högt vilket genererar trafik.

      Du kan använda dig av Google Analytics för att se hur många besökare som kommer från organisk trafik. Övervaka detta SEO-nyckeltal och SEO-optimera de texter som presterar dåligt. Du kan även använda dig av Google Search Console för att få fram information om hur många klick din webbplats har fått från sökmotorn Google. Möjligheten finns även att få specifik information om vilka söktermer som besökarna skrev in i Google när de klickade på din webbplats.

      Ladda ner gratis 

      Ladda ner svenska SEO-guiden gratis och lär dig SEO på svenska. Guiden lämpar sig bra för både nybörjare och experter. 

      Om författaren

      Tjena, Jacob här! 👋 

      Jag är en 26årig student som läser en master i IT & Management på Linköpings Universitet. Jag har arbetat med SEO under flera år, inte bara som student, utan som studentkonsult på Gozinto och affärsutvecklare på Evenses.

      2018 skapade jag SEOpedia.se då jag ansåg att det saknades en tillförlitlig icke kommersiell hemsida som skrev om SEO på svenska. Jag bestämde därför att allt innehåll ska vara GRATIS och UTAN ANNONSER.🙌

      Sugen på att hjälpa mig att driva SEOpedia-projektet vidare? ❤️ Här kommer ett antal sätt som DU kan hjälpa mig:

      • Hitta du något spännande? Dela då innehållet med kollegor, vänner och familj via sociala medier.
      • Driver du en egen hemsida? Länka då till min hemsida.
      • Håller du inte med? Kommentera då och diskutera med mig och andra besökare.
      Jacob Rhan

      Grundare, SEOpedia.se

      Pin It on Pinterest

      Share This

      Gillar du vad du läser?

      Dela isåfall sidan med kollegor, vänner och familj via sociala medier.