Vad är SEO?

I denna artikel går vi igenom vad SEO är och varför SEO är så viktigt. Vi reder ut begreppen on-page SEO och off-page SEO samt jämför med mot varandra. Avslutningsvis går vi igenom vad SEO inte är.   

Grunderna i SEO

SEO är en engelsk förkortning av (Search Engine Optimization) som på svenska översätts till sökmotoroptimering. Enkelt sagt kan man säga att SEO är ett samlingsbegrepp för ett antal olika metoder och tekniker som används i syfte att öka en webbplats synlighet på sökmotorers resultatsidor. Sökmotoroptimering av din hemsida kan alltså göra den mer synlig för personer som söker efter din webbplats via sökmotorer.

Definition av SEO

 SEO är en kontinuerlig optimeringsprocess som utförs på webbplatser samt deras innehåll. Syftet med SEO är att ranka webbplatser högt i organiska resultat, öka webbplatsernas trafik samt skapa värde för besökarna.

Vad består SEO av?

SEO brukar ofta delas upp i två delar: On-Page SEO och Off-Page SEO. Båda delarna är nödvändiga men de skiljer sig markant åt. Förenklat kan man uttrycka det såhär: 

On-Page SEO

On-Page SEO handlar om innehållet på din webbplats. (Vilken typ av innehåll du visar för sökmotorer)

On-page SEO handlar om att vidta åtgärder på din egen webbplats i syfte att optimera sidans innehåll för sökmotorerna. On-page SEO innefattar ett antal olika metoder och tekniker som används för att optimera din hemsida så att den rankar högre på sökmotorernas resultatlistor. On-Page SEO tar både hjälp av sidans innehåll och tekniska aspekter för att öka kvaliteten på webbplatsen. Detta innebär att desto mer resurser du lägger på att förbättra din sidas on-page SEO desto mer relevant kommer trafiken att bli.

Detta ingår i On-Page SEO:

  • Optimera titel taggar
  • Optimera rubriker
  • Optimera metabeskrivningar
  • Strukturering av URL
  • Optimering av bilders alt texter
  • Optimering av webbplatshastigheten
  • Strukturering av interna länkar

    Off-Page SEO

    Off-Page SEO handlar om hur auktoritativ och populär din webbplats är. (Hur högt tillåter sökmotorerna att webbplatsens innehåll rankar)

    Off-page SEO handlar om att vidta åtgärder utanför din egen webbplats i syfte att öka populariteten och auktoriteten av din hemsida. Detta leder i sin tur till högre rankning av hemsidan på sökmotorernas resultatsidor. Sökmotorer ger alla hemsidor en poäng utifrån deras popularitet på webben. Detta mäts utifrån något som heter Domain Authority som är ett mått på hur auktoritativ en webbplats är jämfört med andra webbplatser. Google mäter detta genom en algoritm som heter PageRank.

    Detta ingår i Off-Page SEO:

    • Skriv gästbloggar.
    • Skapa innehåll som nämns av experter inom din bransch.
    • Ersätt andra hemsidords trasiga länkar till din hemsida
    • Använd infographics för att få länkar
    • Generera högkvalitativa länkar till webbsidan

    Är On-page SEO eller Off-Page SEO viktigast?

    Det går inte att säga att den ena metoden är viktigare än den andra. Att välja mellan On-Page SEO och Off-Page SEO är samma sak som att välja mellan ett tak eller grund när du bygger ett hus, båda måste finnas med. 

    Fokuserar du bara på On-Page SEO kommer detta leda till att din hemsida rankar på många nyckelord. Problemet är att du inte kommer ranka högt på något dessa nyckelord. Anledningen är att sökmotorerna anser att din webbplats saknar auktoritet.

    Fokuserar du istället bara på Off-Page SEO kommer detta leda till att din hemsida visas högt upp i sökresultatet. Problemet här är att du inte har något relevant innehåll att ranka hos sökmotorerna eftersom det är med hjälp av On-page SEO som du skapar innehåll.

    Därför är den bästa SEO strategin att hitta en balans mellan On-Page SEO och Off-Page SEO så att både dina besökare och sökmotorerna förstår vad det finns för innehåll på din webbplats.

    Detta är INTE sökmotoroptimering

    Ovan har du kunnat läsa om vad SEO är, men det kan också var bra att få en bild om vad SEO inte är:

    • SEO är INTE gratis – Det krävs både tid och pengar för att sökmotoroptimera en hemsida.
    • SEO kommer INTE få din webbsida att ranka högst över en natt – SEO tar tid och det kommer att ta tid innan du se dina första resultat, därför bör SEO finnas med i din långsiktiga strategi.
    • SEO är INTE en helhetslösning på din digitala strategi – Du bör parallellt med din satsning på SEO även använda dig av andra metoder och strategier för att lyckas online.

      Ladda ner gratis 

      Ladda ner svenska SEO-guiden gratis och lär dig SEO på svenska. Guiden lämpar sig bra för både nybörjare och experter. 

      Om författaren

      Tjena, Jacob här! 👋 

      Jag är en 26årig student som läser en master i IT & Management på Linköpings Universitet. Jag har arbetat med SEO under flera år, inte bara som student, utan som studentkonsult på Gozinto och affärsutvecklare på Evenses.

      2018 skapade jag SEOpedia.se då jag ansåg att det saknades en tillförlitlig icke kommersiell hemsida som skrev om SEO på svenska. Jag bestämde därför att allt innehåll ska vara GRATIS och UTAN ANNONSER.🙌

      Sugen på att hjälpa mig att driva SEOpedia-projektet vidare? ❤️ Här kommer ett antal sätt som DU kan hjälpa mig:

      • Hitta du något spännande? Dela då innehållet med kollegor, vänner och familj via sociala medier.
      • Driver du en egen hemsida? Länka då till min hemsida.
      • Håller du inte med? Kommentera då och diskutera med mig och andra besökare.
      Jacob Rhan

      Grundare, SEOpedia.se

      Pin It on Pinterest

      Share This

      Gillar du vad du läser?

      Dela isåfall sidan med kollegor, vänner och familj via sociala medier.