SEO-optimera din hemsida 

I denna artikel går vi igenom hur du optimerar innehållet på din hemsida och vilka nyckelord du ska fokusera på samt vart du ska skriva ut nyckelorden

Vilka nyckelord ska du fokusera på?

Denna artikel bygger vidare på min artikel om sökordsanalys så har du inte läst den rekommenderar jag att läsa den först.

Välj ut ett eller två nyckelord som du fått fram i din sökordsanalys. Det är viktigt att du inte väljer för många nyckelord när du optimerar en text utan istället fokuserar på ett fåtal och försöker ranka högst på dessa nyckelord. Kriterierna för nyckelorden är att de är relevanta, har någorlunda hög sökvolym samt att de inte har allt för hög konkurrens.

Google fokuserar mycket på användarupplevelsen som du ger dina besökare så använder du dina nyckelord på ett onaturligt och påtvingat sätt kommer detta att påverka sidan negativt eftersom att läsarna inte får en positiv läsarupplevelse.

Vart ska du skriva ut nyckelorden?

När du väl valt ut ett eller två nyckelord som är relevanta, har hög sökvolym och låg konkurrens är det dags att optimera din text med hjälp av dessa ord. Det finns fyra delar av din text där du bör inkludera nyckelorden i:

  • Sidtiteln
  • Brödtexten och underrubrikerna
  • URL
  • Metabeskrivningen
  • Bilders alt text

Sidtiteln

Det första som sökmotorernas användare kommer att se när de bläddrar i sökmotorernas resultat är sidtiteln. Ofta används sidtiteln som ett första steg för att bedöma hur relevant innehållet på en sida är. Därför är det viktigt att inkludera dina nyckelord i sidtiteln. Var dock medveten om att Google inte visar långa sidtitlar så om du vill att hela titeln ska synas hos sökmotorerna rekommenderar jag att du inte skriver rubriker som är längre än 55 tecken (inklusive mellanslag). Måste du skriva en titel på mer än 55 tecken rekommenderar jag att inkludera nyckelorden inom de första 55 tecknen.

URL

En sidas URL används av sökmotorer för att avgöra vad en sida handlar om. Genom att inkludera dina nyckelord i sidans URL kommer både sökmotorns användare och sökmotorn själv få en bättre uppfattning om vad din sida handlar om. Sökmotorer tittar nämligen om sidans titel är relaterad till sidans URL så se till att inkludera nyckelorden på båda ställarna.

Meta beskrivning

Sidans metabeskrivning används av både sökmotorer och potentiella besökare och ger en kort beskrivning av sidans innehåll. För att locka potentiella besökare att läsa din text bör du inkludera dina nyckelord i meta beskrivningen. Men tänk på att denna text precis som sidtiteln inte får vara för lång eftersom att sökmotorerna då inte skriver ut hela metatexten. Om du vill vara på den säkra sidan rekommenderar jag att du inte skriver meta beskrivningar som är längre än 150 tecken (inklusive mellanslag). Vill du trots detta skriva ut mer än 150 tecken rekommenderar jag att inkludera nyckelorden inom de första 150 teckenen.

    Bilders alt text

    Problemet för sökmotorer när det gäller bilder på internet är att de inte kan tolka bilderna på samma sätt som de tolkar text. Därför måste du optimera webbplatsens bilder så att sökmotorerna förstår vad bilderna innehåller. Detta gör du genom att lägga till en ”alt text” till dina bilder. En ”alt text” är ett HTML attribut som fungerar som en textbeskrivning av bilden. Om bilden inte kan laddas kommer användarna att se denna text och besökare med dålig syn som använder skämläsare kommer få alt-texten uppläst. Genom att lägga till dina nyckelord i alt texten så optimerar du dina foton också. Detta kommer göra att du visas högre i bildresultatet hos sökmotorerna.

    Brödtexten och underrubrikerna

    Det är som tidigare nämnt viktigt att du skriver ditt innehåll med målgruppen som primärt fokus, inte sökmotorn. Nyckelorden bör därför vävas in i texten på ett naturligt och läsvänligt sätt där nyckelorden inte bör vara din primära fokus. Om du fokuserar på att svara på frågan som målgruppen ställer sig så brukar de viktiga sökorden komma med naturligt.

    Det finns alltså inte någon optimal nyckelordsdensitet utan det beror på ämne och hur lätt det är att naturligt skriva nyckelorden i texten. Av erfarenhet vet jag att en nyckelordsdensitet på ca 1-3% har fungerat bra för mig.

      Skapa länkar mellan innehållet 

      Interna länkar är hyperlänkar som leder till en annan sida på samma webbplats. Sökmotorer tittar på interna länkar när de avgör trovärdigheten och relevansen i din text. Om du tidigare skrivit en artikel inom ett ämne som skriver om nu bör du länka till den artikeln. Förutom att sökmotorer rankar din webbplats högre gör du det lättare för dina besökare att ta del av innehållet på din sida.

      Du har förmodligen märkt att jag använt denna metod i texten du läser nu. För att underlätta för dig som läsare och ranka högre hos sökmotorer har jag skapat länkar för vissa ord och begrepp som du kan klicka på för att läsa mer om.

      sökoptimera innehåll

      Ladda ner gratis 

      Ladda ner svenska SEO-guiden gratis och lär dig SEO på svenska. Guiden lämpar sig bra för både nybörjare och experter. 

      Om författaren

      Tjena, Jacob här! 👋 

      Jag är en 26årig student som läser en master i IT & Management på Linköpings Universitet. Jag har arbetat med SEO under flera år, inte bara som student, utan som studentkonsult på Gozinto och affärsutvecklare på Evenses.

      2018 skapade jag SEOpedia.se då jag ansåg att det saknades en tillförlitlig icke kommersiell hemsida som skrev om SEO på svenska. Jag bestämde därför att allt innehåll ska vara GRATIS och UTAN ANNONSER.🙌

      Sugen på att hjälpa mig att driva SEOpedia-projektet vidare? ❤️ Här kommer ett antal sätt som DU kan hjälpa mig:

      • Hitta du något spännande? Dela då innehållet med kollegor, vänner och familj via sociala medier.
      • Driver du en egen hemsida? Länka då till min hemsida.
      • Håller du inte med? Kommentera då och diskutera med mig och andra besökare.
      Jacob Rhan

      Grundare, SEOpedia.se

      Pin It on Pinterest

      Share This

      Gillar du vad du läser?

      Dela isåfall sidan med kollegor, vänner och familj via sociala medier.