Hur fungerar länkbygge? 

I denna artikel går vi igenom grunderna inom länkbygge, hur olika länkar värderas av sökmotorer och avslutningsvis hur du sätter upp en länkstrategi.

Grunderna i länkbygge

Oavsett om detta är första gången du blir introducerad till länkbygge eller om du redan har de grundläggande kunskaperna kommer du att hitta något användbart i denna artikel. För att betona hur viktigt länkbygge är för sökmotoroptimering kan jag nämna att Google gått ut och sagt att länkar är en av de tre mest inflytelserika rankningsfaktorerna. För att lyckas sökmotoroptimera din hemsida bör du därför sätta upp en strategi för länkbygge.

Definition av länkbygge

Länkbygge är en SEO-process som går ut på att få andra webbplatser att länka till din webbplats. Syftet är att öka antalet och kvaliteten på länkarna som länkar till din webbplats. Fler kvalitetslänkar innebär att din webbsida får högre Domain Authority och rankar högre hos sökmotorer, vilket är syftet med sökmotoroptimering.

Strategi för länkbygge

Det finns många olika tekniker och metoder för att bygga länkar. Jag anser att den bästa strategin för länkbygge är att skapa kvalitetsinnehåll till dina besökare så att de vill länka till ditt innehåll. Nedan beskriver jag strategin för länkbygge i fyra enkla steg:

Steg 1: Skapa en lista över webbplatser som din målgrupp besöker.

Det första steget är att skapa en lista över olika hemsidor som din målgrupp besöker. Genom att skapa denna lista inkluderar du de hemsidor som når ut till din målgrupp och genom att få länkar från dessa webbplatser kan du nå din målgrupp.

Steg 2: Skapa anpassat innehåll för din målgrupp

Har du inte redan läst om nyckelordsanalys och hur man SEO-optimerar text bör du först göra det först. För att få andra webbplatser att länka till ditt innehåll måste du skapa texter som tilltalar och engagerar din målgrupp. Detta gör du genom att först genomföra en grundlig Keyword Research och sen sökmotoroptimera dina texter.

Steg 3: vilka webbplatser kommer få mervärde av dina texter

När du skrivit din SEO-anpassade text går du tillbaka till listan du genererade i steg 2. Välj ut de webbplatser där du tror att dina texter ger mervärde till webbplatsens besökare och de som du tror kommer vilja länka till din text. Välj ut de webbplatser som verkligen matchar det specifika ämnet som du berör i din text. Dessa webbplatser kommer förmodligen att vilja länka till ditt innehåll eftersom att de ger mervärde deras besökare och matchar deras innehåll.

Steg 4: Kontakta webbplatserna

Nu har du både en intressant text och relevanta webbsidor som kan länka till din sida. Nu är det dags att kontakta dessa webbplatser och fråga om de vill ta del av ditt innehåll. Betona vilka fördelar detta ger för webbplatserna. Du erbjuder trots allt relevant innehåll som är anpassat till deras besökare och du erbjuder det helt gratis! Berätta om ditt erbjudande och fråga om de vill länka till det. Du kan kontakta webbsidan via e-post, sociala medier eller genom ett telefonsamtal. Gör kontakten personlig och skicka inte ut automatiserade e-postmeddelanden.

länkbyggesstrategi

Hur värderas länkarna av sökmotorerna?

Det finns tre typer av länkar på en webbsida: inkommande länkar, utgående länkar och interna länkar. Sökmotorer använder inkommande länkar som en av de mest inflytelserika SEO-rankingfaktorerna och jag har valt att förklara hur dessa länkar fungerar genom att göra en illustrativ liknelse till forskningsartikelar. Inom forskningsvärlden avgörs en forskningsartikels trovärdighet utifrån tre faktorer som även webbsidor avgörs utifrån:

Antalet länkar till webbplatsen

Antalet länkar till webbplatsen kan liknas med hur många gånger har andra forskare refererat till forskningsartikeln

Inom forskningsvärlden avgörs en forskningsartikels kvalitet utifrån hur många andra forskare som har refererat till artikeln. En annan forskares referering fungerar som en verifikation på att artikeln håller hög kvalitet. Samma sak gäller för webbsidor på internet, webbsidors trovärdighet ofta kallat (Domain Authoriy) avgörs av hur många andra sidor som länkar till sidan.

Länkarnas trovärdighet

Länkarnas trovärdighet kan liknas med hur trovärdiga forskarna som refererat till forskningsartikeln är

Alla refereringar till forskningsartikel har dock inte samma trovärdighet. Om artikeln refereras i en doktorsavhandling väger detta självklart mycket tyngre än om som om artikeln refereras i en kandidatuppsats. Samma princip gäller för webbsidor: Webbsidors länkar får olika trovärdigheter beroende på om länken kommer från en sida med hög domain authority (exempelvis en statlig webbplats) eller om länken kommer från en sida med låg domain authority (exemeplvis ett lokalt cafés hemsida).

Länkarnas relevans

Länkarnas relevans kan liknas med hur relevanta forskarna är som refererar till forskningsartikeln

En liknelse med forskningsvärldens artiklar kan göras gällende den tredje faktorn: länkens relevans. Tänk dig att du är en biologiforskare. Du skriver en artikel som en ekonomiforskare refererar till. Ekonomiforskarens referens ses självklart inte som lika relevant som om en forskare inom ämnet biologin skulle referera till din artikel. Detta gäller även för webbsidor där länkar från webbsidor inom din bransch värderas högre än om de kommer från en sida som inte alls är relaterad till din.

    Sammanfattning

    Sammanfattningsvis går länkbygge ut på att få ett stort antal relevanta länkar med hög trovärdighet till din webbplats. För att se din webbplats inkommande länkar kan du använda dig av Google Serach Console som är ett konstandsfritt verktyg som tillhandahålls av Google.

    Ladda ner gratis 

    Ladda ner svenska SEO-guiden gratis och lär dig SEO på svenska. Guiden lämpar sig bra för både nybörjare och experter. 

    Om författaren

    Tjena, Jacob här! 👋 

    Jag är en 26årig student som läser en master i IT & Management på Linköpings Universitet. Jag har arbetat med SEO under flera år, inte bara som student, utan som studentkonsult på Gozinto och affärsutvecklare på Evenses.

    2018 skapade jag SEOpedia.se då jag ansåg att det saknades en tillförlitlig icke kommersiell hemsida som skrev om SEO på svenska. Jag bestämde därför att allt innehåll ska vara GRATIS och UTAN ANNONSER.🙌

    Sugen på att hjälpa mig att driva SEOpedia-projektet vidare? ❤️ Här kommer ett antal sätt som DU kan hjälpa mig:

    • Hitta du något spännande? Dela då innehållet med kollegor, vänner och familj via sociala medier.
    • Driver du en egen hemsida? Länka då till min hemsida.
    • Håller du inte med? Kommentera då och diskutera med mig och andra besökare.
    Jacob Rhan

    Grundare, SEOpedia.se

    Pin It on Pinterest

    Share This

    Gillar du vad du läser?

    Dela isåfall sidan med kollegor, vänner och familj via sociala medier.